Materialismia

Olen aiemmin kirjoituksissani sivunnut lenkkien koon ja painon suhdetta. Minulla on kokemusta vain pyöreästä rautalangasta valmistetuista niittaamattomista (ns. butted) lenkeistä, joten en tässä ota kantaa litteisiin ja niitattuihin lenkkeihin muutoin kuin toteamalla kyseisen valmistustavan olevan autenttinen ja tuottavan sekä kestävämpää että kevyempää panssaria kuin pyöreästä langasta valmistettu niittaamaton ketjupanssari.

Käytännön työmahdollisuuksien rajoitukset ovat kuitenkin sanelleet tekemisiäni ja olen käyttänyt kokosuhdetta 1:5 8 millin ja 10 millin lenkkikoolla ja 1,6 ja 2 millin langalla. Pienempi suhde eli tiiviimpi ketju tarkoittaa kenties kestävämpää, mutta painavampaa ja ennen kaikkea jäykempää rakennetta, kun taas harvempi punos on kyllä kevyempi, mutta heikompi ja harvan näköinen. Litteällä langalla optimaalinen suhde voi olla toinen, mutta pyöreällä langalla olen havainnut1:5 suhteen parhaaksi.

Alla on taulukko, johon olen koonnut lenkkikoot 4-12 mm ja langanpaksuudet 1-2 mm. Materiaali on rauta (tiheys 7,874 kg/l) ja käyttämäni kaavat langan materiaalivahvuuteen pinta-ala*pituus eli pi*r^2*pi*halkaisija+langanpaksuus. Langanpaksuuden halkaisijaan lisäämällä olen saanut lenkin muodostaman ympyrän todellisen koon. Pihdeillä leikattu pää puristaa lenkin päätä kasaan, mutta ei vaikuta painoon ja sahatun lenkin materiaalihävikki lienee marginaalinen.

Lenkin koko
Lanka 4 5 6 7 8 9 10 11 12
1,0 0,097 0,117 0,136 0,155 0,175 0,194 0,214 0,233 0,253
1,1 0,12 0,143 0,167 0,19 0,214 0,237 0,261 0,284 0,308
1,2 0,145 0,173 0,201 0,229 0,257 0,285 0,313 0,341 0,369
1,3 0,174 0,207 0,24 0,273 0,305 0,338 0,371 0,404 0,437
1,4 0,206 0,244 0,282 0,32 0,358 0,396 0,434 0,472 0,51
1,5 0,24 0,284 0,328 0,372 0,415 0,459 0,503 0,546 0,59
1,6 0,279 0,328 0,378 0,428 0,477 0,527 0,577 0,627 0,676
1,7 0,32 0,376 0,432 0,488 0,545 0,601 0,657 0,713 0,769
1,8 0,365 0,428 0,491 0,554 0,617 0,68 0,743 0,806 0,869
1,9 0,414 0,484 0,554 0,624 0,694 0,764 0,835 0,905 0,975
2,0 0,466 0,544 0,622 0,699 0,777 0,855 0,933 1,01 1,088

Pahoittelen puutteellisia taulukonpiirtomahdollisuuksia, mutta vasemmanpuoleisin sarake on siis lenkin koko ja vaakarivin kokonaisluvut ovat lenkin sisähalkaisija. Ristiinhaarukoimalla löytyy kyseisen materiaalin ja halkaisin lenkin paino grammoina. Olen tummentanut käyttämäni 8 ja 10 mm lenkkikoot ja 1,6 ja 2 mm langanpaksuudet sekä suosittelemani suhteet kullakin lanka/halkaisija-yhdistelmällä.

Mitä tulee Knotten kyselemiin historiallisten panssareiden lenkkikokoihin, niin tietojeni mukaan ne ovat vaihdelleet 4-5 millistä 8-9 milliin. Käsittääkseni sekä litteitä että pyöreitä lenkkejä on käytetty ja kaikki ovat olleet joko niitattuja tai osa ”prikaksi lyötyjä” eli umpinaisia (roomalaisajalta?). Otan mielellään kommentteja vastaan näistä tiedoista ja lähteistä.

Lasken ehkä myöhemmin arvioin eri lenkkikokojen panssarien painojen eroavaisuuksista, mutta tähänastiset kokemukseni osoittavat 1,6/8 mm lenkeistä valmistetun panssarin olevan noin 25% kevyempi kuin 2/10 mm lenkeistä tehty, sillä vaikka pienempi lenkki on lähes painoltaan noin puolet suuremmasta, niitä tartvitaan noin 1,5 kertaa enemmän. Olettaisin vastaavan suhteen pätevän myös pienemmillä ja suuremmilla lenkeillä.

Mikä on sitten optimaalinen lenkkikoko? Nyrkkisääntönä voisi todeta, että pienempi lenkkikoko tarkoittaa kevyempää ja joustavampaa panssaria, jonka valmisestamisessa on tosin enemmän työtä. Helposti ajattelisi että paksumpi lenkki on kestävämpi, mutta kestävyydessäkin lienee joku riittävyysraja, jonka pienemmätkin lenkit (etenkin litteät ja niitatut) täyttävät. Kuten historian elävöityksessä yleensäkin pätee, ei kannata keksiä itse vaan todeta historiallisesti käytetyn ratkaisun olevan todennäköisesti paras.

Advertisements
Kategoria(t): Kaavoja, Ketjua, Lähteitä Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s